Фреон R32 не е новооткрит хладилен агент. За него се знае отдавна и се използва в индустрията, но под формата на смес с хладилен агент R125. В комбинация 50% R32 и 50% R125, се образува използвалият се масово до скоро фреон R410А. Тъй като R32 е запалим газ, се добавя R125, който пък от своя страна потиска горенето и предпазва от евентуално възпламеняване.
Но използването на многокомпонентни хладилни агенти е по-проблемно, отколкото на еднокомпонентните, защото при изтичане на фреон от системата е трудно да се определи съотношението на двата компонента и се налага цялостно изпразване на фреона от системата и зареждането й с изцяло нова смес, което е много по-нерентабилно, в сравнение с еднокомпонентните хладилни агенти, където системата само се допълва с нужното количество фреон.
И тук възниква въпросът – А след като R32 е запалим газ, не е ли опасно самостоятелното му използване при новите климатични системи? Да R32 е слабо запалим и при изтичане на фреон има минимален теоретичен риск газът да се възпламени, но практически е почти невъзможно.
Първо, скоростта на горене на R32 е много ниска и дори да се възпламени, той няма да предизвика експлозия, а просто ще изгори във въздуха.
Второ, концентрацията на възпламеняване на R32 е много висока – 14%, което означава, че дори цялото количество фреон да изтече в затворено помещение е слабо вероятно тази концентрация да бъде достигната, при положение, че обикновено климатиците се монтират в помещения от 15 кв.м. нагоре.
И трето, за да се възпламени R32, трябва да се образува искра с енергия от 15 до 100 mJ, което отговаря на енергията на искра от открит огън, т.е. R32 не може да бъде възпламенен от механична искра или искра в електрически ключ. Както всеки газ и R32 се самозапалва, но при 648 °С, което на практика го прави незапалим в битови условия.
В заключение може да кажем, че газ R32 е слабо запалим, но за да се реализира възпламеняване трябва да са налице редица фактори, които е малко вероятно да се случат в бита. За да се осигури абсолютна сигурност за потребителите монтажниците използват специални инструменти при работа с този газ, но това по никакъв начин не е неудобство или допълнителен разход за крайните клиенти.
Въпреки слабата запалимост на R32, той безспорно измести старият фреон R410А, заради своите високи показатели за енергийна ефективност и екологичност. Основните предимства на фреон R32 са следните:
- Използването на фреон R32 осигурява 3 пъти по-малко глобално затопляне на околната среда, което го прави много по-екологичен.
- Заради добрите си топлотехнически показатели, е нужно 30% по-малко газ R32 при зареждането на климатична система в сравнение с фреон R410A, което го прави и по-ефективен.
- Климатичните системи с фреон R32 са по-висок енергиен клас, т.е. консумират по-малко ел. енергия, което ги превръща и в по-икономични.
Климатиците с фреон от ново поколение R32 са до 5 пъти по-щадящи околната среда и са пътят към по-екологичното бъдеще на планетата. За цял свят е приоритет намалянето на вредното въздействие на хората върху околната среда и борбата с климатичните промени. Европейският съюз прие регламент, който на практика от началото на 2025г. забранява продажбата на климатични системи за бита с фреон R410A.
И все пак нека споменем създателя на фреон R32, без който сега нямаше да имаме по-екологична алтернатива, за да живеем в по-малко замърсена планета – японския технологичен гигант Daikin. Компанията разработва и създава все по-ефективни и екологични продукти, ориентирани с мисъл към природата ни. В духа на японските ценности и благодарение на иновативната им инженерна мисъл японците създадоха най-балансираният фреон до момента. Около 99% от битовите климатици на европейския пазар са вече с най-новия фреон от последно поколение R32, което е добро начало по пътя към по-екологичното бъдеще. Избирайки климатик с фреон R32 ти помагаш на природата!